بازگشایی مسیر تداركات ناتو بار دیگر خشم مردم پاكستان را برانگیخت
نوشته شده توسط : iyem

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ' واشنگتن پست'، پاكستان روز سه شنبه و به دنبال عذرخواهی ' هیلاری كلینتون' وزیر خارجه آمریكا از حمله مهلك هوایی سال گذشته نیروهای آمریكا به یك پست مرزی در پاكستان كه به كشته شدن 24 سرباز این كشور منجر شد، تصمیم به بازگشایی مسیر تداركات ناتو از خاك این كشور گرفت.

به نوشته این روزنامه، این تصمیم به بن بست دیپلماتیك هفت ماه گذشته در روابط واشنگتن و اسلام آباد پایان داد و بار دیگر دولت ' باراك اوباما' رییس جمهور آمریكا را در زمینه آمادگی پاكستانی ها برای گسترش همكاری در مبارزه با تروریسم امیدوار كرد.

این گزارش افزود: با این حال، انتظار می رود این تصمیم با توجه به شدت مخالفت ها با سیاست های آمریكا در پاكستان بار دیگر با واكنش شدید عمومی در این كشور مواجه شود.

بر اساس این گزارش، همزمان با آمادگی كامیون های حامل محموله های ناتو برای عبور از خاك پاكستان، شورای دفاعی پاكستان، متشكل از ائتلاف گروه مخالفان انتقال محموله های ناتو اعلام كرد كه به منظور توقف حركت كامیون ها حامل محموله های ناتو دست به نافرمانی مدنی خواهند زد.

بر اساس این گزارش، ژنرال بازنشسته ' حمید گل' رهبر این گروه و رییس پیشین سازمان اطلاعات ارتش پاكستان ( آی اس آی) در مصاحبه با شبكه تلویزیونی ' اكسپرس نیوز' پاكستان اظهار داشت: ' تصمیم بازگشایی مسیر انتقال محموله های ناتو ،جنایتی بزرگ علیه كشور است و ما در این زمینه ساكت نخواهیم نشست. '

وی گفت ' ما با حضور در خیابان ها علیه این تصمیم اعتراض و برای توقف استفاده از این مسیر تلاش خواهیم كرد.'

واشنگتن پست با اشاره به مقاومت آمریكایی ها در مقابل خواسته مقامات پاكستانی برای عذرخواهی آشكار از این حمله نوشت: مجموعه نشست های برگزار شده بین دو طرف در نهایت منجر به صدور بیانیه ای از سوی كلینتون شد كه در آن با كنار هم چیدن ماهرانه كلمات بیان می شد وی با همتای پاكستانی خود مذاكره كرده و دو طرف توافق كرده اند كه این حمله حاصل اشتباه نیروهای هر دو كشور بوده است.

كلینتون گفت: ما از تلفات ارتش پاكستان متاسف هستیم و خود را نسبت به همكاری نزدیك با پاكستان و افغانستان برای جلوگیری از تكرار دوباره چنین اتفاقاتی متعهد می دانیم.

بر اساس این گزارش، پاكستان و آمریكا همچنان در زمینه مسائل مختلف دیگری از جمله پناه گاه های امن شبه نظامیان در خاك پاكستان، حملات میان مرزی گروه های تندرو در خاك پاكستان و افغانستان، حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریكایی به خاك پاكستان و روند آشتی با طالبان در افغانستان با یكدیگر اختلاف دارند.

آمریكا در ماه های گذشته مجبور بوده دست كم 100 میلیون دلار هزینه اضافی برای انتقال محموله های مورد نیاز ناتو از مسیر جایگزین، یعنی مسیر شمال و از آسیای مركزی، متقبل شود. انتظار می رود این هزینه با توجه به تسریع در روند خروج نیروها و تجهیزات آمریكایی از خاك افغانستان افزایش یابد.

مترجمام**9158**5981





:: برچسب‌ها: ابرها ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: